Vi har skrivit tidigare om vilka hastighetsbegränsningar som gäller för cyklister, men i måndags slog trafikpolisen Stefan Lindahl fast att det är fotgängarna som sätter takten:
– Är det cykelbana så är det gångfart som gäller.
Det ledde till en del tweets med frågor om vad som gäller och i vårt kommentarsfält berättade Patrick Johansson att han mailat Stefan Lindahl. Så här svarade han:
Jag var kanske lite luddig i mitt svar på frågan från reportern. Men det jag menade var att man som cyklist inte får köra ovarsamt eller på annat sätt vårdslöst på cykelbana, man måste anpassa hastigheten efter rådande omständigheter och de gångtrafikanter som eventuellt kan befinna sig där. Med andra ord är det TrF 2 Kap. och dess grundbestämmelser som gäller. Det finns således ingen uttalad hastighetsbestämmelse i ordets bemärkelse. Relativ hastighet talas det mycket om i när det gäller motorfordon, man kan applicera det på cyklister också.
Nu ska ju inte gångtrafikanter befinna sig i cykelbanan utan i gångfältet, men nu vet vi att det där med gångfart inte stämmer. Du får cykla så fort som omständigheterna tillåter om det är en friliggande cykelbana. I cykelfält och cykelbanor som ligger intill vägar är det huvudvägens hastighet som gäller.
Tack Patrick!
Allvarligt!!
Vem fan cyklar på i full fart på en delad cykelbanan och gångväg?
Hur är ni funtade i huvudet egentligen?
Vad är ”full fart”?
Full fart cyklar jag aldrig, har alltid en växel till att lägga i…:). Skämt åsido, beror omständigheterna, är fullt med folk så tar man det lugnt men gångfart går bort, då är det ju meningslöst att cykla.
Det är inte säkert att man får cykla hur fort som helst på en friliggande cykelbana. Det beror på hur den lokala trafikföreskriften om tätbebyggt område är formulerad. I t.ex. Göteborg är det ett område som är angivet på en karta som är tätbebyggt område. Då gäller förstås 50-gränsen även på friliggande cykelbanor inom detta område. I Kungsbacka däremot har man angivit vilka vägsträckor som är tätbebyggt område och cykelvägarna är inte med, så där är det nog fritt fram om man klara att få upp cyklen i mer än 50.
Jag är i så fall en ”lagbrytare” varje gång jag tränar cykling på landsväg och måste transportera mig genom stan. Det finns så många tillfällen då jag borde svängt upp på cykelbanan för att sedan ge mig ut i gatan igen där cykelbanan tar slut men så kan man ju inte hålla på. Detta gäller i synnerhet när jag håller 30+ vilket är lätt med en racer när man är någorlunda vältränad. Extra spännande blir det att följa lagen om man som träningsgrupp på 20-30 cyklister ska fara fram och tillbaka mellan cykelbana och gata/väg. Nej, det måste finnas ett visst mått av sunt förnuft när det gäller denna paragraf annars skulle ju ia alla fall min cykeltillvaro bli outhärdlig.
Det här hörde jag också på radion, och reagerade. Fantastiskt att ni redde ut det!
Åhh, hedersomnämnande om mig! woo!
Jag är ju som jag är och kunde inte låta bli att fråga trafikpolisen i fråga varför 30km/h är hänsynslöst fort för en cyklist på fristående cykelbana men föredömligt långsamt för en bilist utanför ett dagis.
Inget svar än men det är nog lika bra det. Nog inte värt det för polisen att ge sig in i en ”internetdebatt”(läs: pajkastning). Och jag var nog lite bitsk som formulerade mitt svar på det sättet jag gjorde.
Tack ska trafikpolisen ha att för att han tog sig tid att svara personligen. Tro mig, inte ens våra folkvalda bryr sig om att göra det ibland. Hans förtydligande var också bra och korrekt.
Efter ha läst vittnesmål på webben om polisens satsning i Stockholm så har det inte varit frågan om att polisen laser-mäter cyklister. Absolut inte. Däremot har dom kollat trafikfarligt beteende (rödljuskörningar etc.). Så jag tror att också polisen har koll på vad som är viktigt i sammanhanget.
Personligen misstänker jag att en hel del bilister har fått böter under denna ”cykelsatsning”. 🙂
På tal om lagligheter är det mot trafikreglerna att befinna sig någon annan stans än till vänster på kombinerade GC-vägar (om det inte skyltas annorlunda eller är fråga om en grupp under uppsikt av ”en ledare” [SIC!]). Det är däremot inte särskilt troligt att polisen kommer göra en specialsatsning på gångtrafikanternas ”farliga beteende”.
I lagtexten står det så här:
(3. kap 6§ i trafikförordningen)
”Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.”
Alltså ska cykel som färdas PÅ en väg färdas i vägens cykelbana om sådan finns. Inte på cykelbanan bredvid vägen. Inte ”i anslutning” till vägen heller. Dessutom är det inte reglerat hur långt bort en sådan cykelbana kan befinna sig för att räknas som ”på vägen”. Är det 0.5m, 30m eller 50m?
Lagvrängeri, säger ni? Troligtvis. Jag är inte beredd att testa lagen i skarpt läge om man säger så. Frivilliga? 🙂
För övrigt tycker jag att Jeroen och Christian ska göra gästkrönika på cykelradion.se.
Men är det ngn som vet vad som gäller lagligt om den kombinerade gång och cykelbanan är full av promenerande människor och det därför är olämpligt ”enligt rådande omständigheter” att cykla fortare än gångfart; får man då ge sig ut på bilvägen och cykla? Vi har ju tidigare sett att man blivit bötfälld om man cyklat på bilväg och det har funnits en parallell cykelbana. Att behöva hålla gångfart, då är det ju meningslöst att cykla…
Det är i stort sett aldrig lagligt att använda bilväg om cykelbana finns. Oavsett om man måste cykla i krypfart. Det är rätt intressant hur politiker säger att man vill öka cykling samtidigt som lagar, regler och infrastruktur inte tillåter högre hastighet än 7km/h. Man bygger och planerar för promenadcykling och pratar om pendlingscykling. Det är inte seriös trafikplanering…
Vad gäller ”relativa hastigheter” för övrigt vet vi ju av mätningar att det bland bilister betyder tillåten hastighet v * 1,15 ungefär, dvs 15% påslag.
Tack båda två. Det är inte så att jag vill dra fram som en fartfantom men jag pendlingscyklar också och då är hastigheten oftast i snitt runt 25 men ibland 10 och ibland 35. Det som gör en lite fundersam och lite ledsen är just att alla politiker ”främjar” just cyklingen men ingen av dem är ute och ser hur pendlarna har det i praktiken. Lagrna och reglerna sätter cyklisterna lite på undantag och det kommer naturligtvis att innebära att ett mindre antal personer kommer att cykla. Jag tror det måste till en lagändring annars kommer aldrig konflikten väg/cykelbana/fart/gående att lösas.
Jag tror också på lagändringar. Lagändringar i kombination med infrastruktur som fungerar. Det är ingen mening att ha lagar om det inte finns någon praktisk möjlighet att följa dem. Det krävs ett helhetsgrepp helt enkelt. Dels en lagbok och dels bestämmelser runt hur infrastrukturen ska fungera. Det bör bli förbjudet att bygga ”cykelbanor” som är så smala att cykeln inte får rum, eller där fotgängare och cyklister trängs ihop på minimalt utrymme. Kommuner som gör sådant bör åläggas höga vitesbelopp och om ingen bättring sker bör det vara trafikverkets ansvar att åtgärda problemet och då fakturera kommunen för motsvarande belopp. Trafikverket bör också få ett större ansvar vad gäller regional planering och uppförande av cykelinfrastruktur.
som Johannes skriver visar domen mot Andreas Grass att fart aldrig är ett giltig skäl att välja väg framför cykelbana. Inte ens om den är full av fotgängare.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/12/lund-domen-andrad-i-cykelmalet/